TOPIK 1: MENGURUS PEMBELAJARAN                                                                                                        
                                                                    


MERANCANG

- Merancang objektif pelajaran berdasarkan
 sukatan pelajaran, pengetahuan sedia ada
 murid.
- Merancang pemeringkatan isi pelajaran.
- Merancang strategi dan kaedah
 pengajaran.
- Merancang aktiviti pengajaran dan
 pembelajaran.
- Merancang bahan-bahan pengajaran
- Merancang aktiviti kumpulan
- Merancang kemudahan dan susunan 
 fizikal bilik darjah.
- Merancang aktiviti penilaian
                     

MENGURUS

- Mengurus rutin bilik darjah
- Mengurus aktiviti murid
- Mengurus bahan-bahan pelajaran.
- Mengurus disiplin bilik darjah
- Mengurus aktiviti kumpulan
- Mengurus kaedah fizikal dan kemudahan.
- Mengurus aktiviti penilaian

MENGARAH

- Mengarah murid menjawab soalan guru
- Mengarah murid mendengar
 Membaca, mengira dan menulis.
- Mengarah murid-murid membentuk
 kumpulan masing-masing
- Mengarah murid menguruskan tugas
 harian bilik darjah 
- Mengarah murid menjalankan aktiviti
 pembelajaran
- Mengarah murid mematuhi disiplin bilik
 darjah dan sebagainya.          
MENGAWAL

- Mengawal peraturan-peraturan bilik
 darjah
- Mengawal aktiviti kumpulan.
- Mengawal murid bermasalah peribadi
- Memastikan masalah disiplin tidak timbul
- Pengajaran dan pembelajaran boleh 
  dijalankan tanpa gangguan.




                                    GAYA PEMBELAJARAN
            ________________________________
                       
                   1. Gaya pembelajaran visual
                   2. Gaya Pembelajaran auditori
                   3. Gaya kepimpinan kinestetik








 RUMUSAN

Dalam topik ini membincangkan tentang pembelajaran abad ke-21 iaitu terdiri daripada komunikasi, kolaborasi, kreativiti dan juga berfikiran kritis. Topik ini turut membincangkan mengenai peranan guru dalam mengurus pembelajaran semasa di dalam kelas. Antara peranan guru dalam pengurusan pembelajaran ialah sebagai pembimbing kepada pelajar iaitu guru menjadi fasilitator kepda murid dalam membantu meningkatkan prestasi murid dalam pembelajaran melalui pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Selain itu, guru juga berperana dalam menjadi perancang pembelajaran. Dalam hal ini, guru perlulah merancang pembelajaran dengan sistematik sebelum memasuki kelas dan memulakan pembelajaran. Guru juga perlulah mewujudkan sifat ingin tahu dalam diri pelajar agar pelajar sentiasa berusaha untuk mencari jawapan terhadap soalan yang diberikan oleh guru.
          Dalam topik ini  juga membincangkan berkaitan cara-cara menguruskan pembelajaran dalam pengajaran iaitu guru perlulah menyediakan pelbagai kaedah yang merangsang pembelajaran murid. selain itu, guru juga haruslah menjalankan aktiviti yang dapat menarik minat pelajar. Pengajaran di luar bilik darjah juga dikatakan merupakan kaedah yang menarik minat dan tumpuan pelajar. Hal ini disebabkan oleh suasana yang selasa dan kondusif selain mengalakkan murid untuk berfikir dengan lebih kreatif.       
         Guru juga memainkan peranan dalam pengurusan masa yang berkesan semasa pengajaran dan pembelajaran. Dalam situasi ini, guru mestilah menjalankan sesi pdpc dan juga aktiviti-akviti dalam masa yang telah diperuntukkan dan dirancang sesuai dengan yang terkandung dalam Rancangan Pengajaran Harian. Selain itu pengurusan masa juga membantu seorang guru untuk mencapai objektif dan hasil pembelajaran.

Bibliography

Khairul, B. A. (n.d.). e-SOLMs : Kajian tentang pembelajaran terarah melalui sistem pengurusan pembelajaran berorientasikan pelajar. 1-12.



No comments:

Post a Comment