TOPIK 5: PENGURUSAN BILIK DARJAH








RUMUSAN
Guru yang berwibawa sentiasa berfikir kaedah bagi mencapai pengurusan bilik darjah yang cemerlang, diantara perkara utama yang harus dipandang berat ialah memahami amanah yang diberikan padanya dalam kerjayanya sebagai pendidik. Tugas guru bukan sahaja mendidik malahan lebih daripada itu sekiranya matlamat utama yang ingin dicapainya adalah melahirkan modal insan yang berkualiti dan berjaya didunia dan akhirat
Guru juga seharusnya mengetahui semua perkara dan aktiviti yang berlaku di dalam bilik darjah kerana ia nya akan membantu guru bagi menyelesaikan apa-apa masalah yang berlaku di dalam bilik darjah. Dalam mendidik pelajar guru pula perlu mengamalkan komunikasi yang baik sebagai contoh , memberi nasihat dengan nada yang lembut serta tidak bercakap kasar sekiranya pelajar membuat kesalahan. Hal ini kerana komunikasi merupakan proses penyampaian sama ada lisan atau bertulis . Proses komunikasi berlaku daripada pengalaman dan persefahaman yang wujud antara mereka.
Persekitaran bilik darjah sangat penting kerana ia nya mendorong bagaimana proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Suasana bilik darjah yang harmoni membantu meningkatkan pengajaran dan pembelajaran kea rah yang lebih bermakna. Pengurusan bilik darjah pula akan menjadi semakin baik apabila sistem penyeliaan diurus dengan berkesan. Para pelajar akan diagihkan tugas dalam mewujudkan iklim yang kondusif serta membantu dalam penyediaan bahan-bahan pembelajaran. Tugasan akan diberikan kepada para pelajar bermula pada setiap awal tahun iaitu permulaan hari persekolahan.
Seterusnya, kemahiran guru untuk menguruskan bilik darjah adalah untuk mewujudkan aktiviti pembelajaran yang selesa, motivasi diri yang tinggi dan ransangan minda yang positif kepada para pelajar. Hal ini kerana keselesaan semasa proses pengajaran dan pembelajaran  di sekolah adalah bermula dengan suasana persekitaran bilik darjah seperti perabot contohnya meja, kerusi, penyapu, papan putih dan perhiasan di dalam kelas. Malah, susun atur perabot di dalam bilik darjah adalah berkonsepkan blik darjah abad ke-21. Bilik darjah bukan sahaja merupakan ruang khas untuk pembelajaran tatapi dapat juga memberikan pelbagai sumber ilmu seperti dengan adanya sudut bacaan di belakang bahagian kelas dan hasil kerja yang ditampal di papan kenyataan.
Kesimpulannya, tugas guru bukan semata-mata hanya untuk mendidik malahan matlamat utama yang perlu dicapai adalah melahirkan modal insan yang berkualiti dan Berjaya di kemudian hari. Guru yang berkualiti mempunyai wawasan yang jelas serta peka terhadap segala perubahan yang dikehendaki oleh pengurus atasan suapaya tidak berlaku pembaziran waktu disebabkan berlakunya pemantauan yang efektif. Pengurusan bilik darjah yang baik juga membina satu hubungan yang baik diantara guru dan pelajar.  Oleh itu, semua guru dan bakal guru haruslah menitikberatkan apa yang berkaitan dengan pengurusan bilik darjah dari segala aspek agar matlamat dan objektif pendidikan dapat dicapai


RUJUKAN




No comments:

Post a Comment