TOPIK 1O:  PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA




 RUMUSAN


Topik ini menyentuh mengenai kepelbagaian budaya dalam kalangan murid. Murid ynag berbeza budaya memerlukan pengurusan yang baik untuk menguruskannya. Pelbagai aspek yang perlu dititikberatkan seperti kelas kehidupan, agama, jantina, Bahasa, umur, kenegerian dan lain – lain lagi sebelum pengurusan pelbagai budaya dijalankan. Pengurusan   merentasi   budaya   ini   juga   merangkumi pembinaan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya iaitu yang melibatkan aspek fizikal bilik darjah, dan sudut-sudut pembelajaran dan bacaan.

            Terdapat beberapa jenis budaya di sekolah. Antaranya ialah budaya belajar secara berkumpulan, budaya berinteraksi sesama kaum, budaya tolong – menolong, budaya tingkah laku pelajar, budaya bertanya di dalam kelas dan budaya membaca. Budaya belajar secara berkumpulan merupakan budaya yang memberikan pelajar berkomunikasi dan memberi pendapat masing – masing di dalam kumpulan. Budaya berinteraksi sesama kaum menunjukkan mereka berkomunikasi dengan rakan yang berlainan  kaum dengan menggunakan Bahasa dan loghart yang mudah difahami oleh semua orang.

Selain itu, budaya tolong – menolong berlaku apabila pelajar melakukan kerja secara sukarela sebelum pembelajaran di dalam kelas bermula. Budaya tingkah laku pelajar dapat dilihat apabila pelajar Islam membaca doa sebelum belajar manakala pelajar bukan Islam akan bertafakur dan membaca doa mereka di dalam hati. Hal ini menunjukkan sikap pelajar yang saling menghormati agama masing – masing. Disamping itu, budaya bertanya di dalam kelas menunjukkan bahawa pelajar lebih cenderung untuk bertanya sesuatu ketidakpastian dan tidak faham kepada guru semasa sesi pembelajaran dan pengajaran. Akhir sekali, budaya membaca dilakukan untuk meningkatkan literasi tetapi untuk mendapatkan pemahaman dari apa yang telah dibaca sebelum guru menerangkannya.

            Selain itu, peranan guru juga diperlukan sebagai ‘Physical Environment Designer’. Tambahan pula kurikulum mata pelajaran yang diajar, penerapan nilai murni dan program Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan turut terlibat. Isu kepelbagaian budaya murid seperti bahasa melayu sebagai bahasa pengantar, masyarakat majmuk, penyatuan jati diri Malaysia, belia   generasi   negara,   dan   sekolah   wawasan   menjadi   isu   dalam   pengurusan pelbagai budaya ini yang perlu diambil kira oleh semua bakal guru.

            Kesimpulannya, pengurusan pelbagai budaya penting dalam mewujudkan suasana harmoni di sekolah serta pelajar dapat mengamalkan budaya yang positif dalam kehidupan seharian di dalam serta di luar sekolah.

RUJUKAN









No comments:

Post a Comment