TOPIK 7: STRATEGI MENGURUS  BILIK DARJAH








RUMUSAN

Strategi pengurusan bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Peranan dan tugas guru dalam mengurus bilik darjah semakin mencabar dan sangat penting. Seorang guru bertindak sebagai pengurus bilik pembeljaran efektif akan berusaha mempertingkatkan serta melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengurusan yang berguna agar dapat menerajui bilik pembelajaran yang dipertanggungjawab ke atas mereka.
Pihak sekolah perlu merancang strategi pegurusan bilik pembelajran mereka mengikut abad ke 21. Pembelajaran abad ke 21 bermaksud proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas ynag berpusatkan murid dan bukannya guru semata-mata. Susunan meja pelajar perlulah berkelompok dan berkumpulandan bagi susun atur meja guru pula, meja gurudiletakkan pada bahagian depan meja pelajar sama ada terletak di bahagian tepi atau tengah kelas. Melalui strategi pengurusan bilik pembelajaran mengikut abad ke 21 para prlajar dapat berkongsi pendapat dan pandangan mereka mengenai sesuatu bab dalam pembelajaran yang sedang dibincangkan di dalam kelas.
Selain itu, ilmu yang perlu diterapkan dalam diri seseorang guru itu adalah ilmu  pengurusan bilik darjah, ilmu interaksi yang berkesan, ilmu pengurusan bilik darjah, ilmu  pengurusan iklim bilik darjah, dan ilmu pembelajaran dan pengajaran. Kesemua aspek ini  perlu dikuasai oleh seseorang guru sewaktu mengajar di dalam bilik darjah. Kemahiran juga diperlukan untuk mengurus bilik darjah. Kemahiran pengurusan sumber fizikal, bahan mengajar, pengurusan kaunseling, kemahiran pengajaran dan pembelajaran serta kemahiran  pengurusan sumber manusia. Strategi yang berkesan juga diperlukan sewaktu mengurus bilik darjah. Antara strateginya adalah seperti perancangan murid, perancangan bilik darjah, wujudkan suasana kondusif, dan menyampaikan pengajaran dengan menggunakan teknologi terkini.
Pihak sekolah juga perlu merangka strategi pengurusan bilik pembelajaran iaitu pengursan iklim bilik pembelajaran yang positif. Guru haruslah mengambil inisiatif untuk mempelbagaikan cara penyampaian di dalam bilik pembelajaran supaya para pelajar lebih tertarik untuk belajar di dalam kelas. Oleh itu, suasana yang ceria dan harmoni juga penting diwujudkan dalam suasana proses pengajaran dan pembelajaran.
Pihak sekolah, para guru dan pelajar haruslah saling bekerjasama  untuk memastikan strategi mengurus bilik pembelajarab dapat berjalan dengan lancar dan teratur. Bilik pembelajaran yang tersusun dengan atur dapat menignkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Malah aktiviti di dalam bilik pembelajaran dapat dilaksanakan dengan lebih mudah dan berkesan dan memberi manfaat kepada guru dan para pelajar.






No comments:

Post a Comment