RUMUSAN
Pengurusan
tingkah laku di sekolah merupakan satu elemen yang penting dalam memastikan
keharmonian dan kesejahteraan di sekolah. Tingkah laku seseorang kebiasaanya
boleh dipengaruhi dan akan menjadi kebiasaan individu tersebut sekiranya
diamalkan untuk sesuatu tempoh. Tingkah laku terbahagi kepada dua kompenan
iaitu kompenan tingkah laku negatif dan tingkah laku positif. Tingkah laku
negatif adalah tingkah laku yang mampu memberi masalah dan menggangu proses
pembelajaran di dalam kelas. Manakala tingkah laku positif merupakan tingkah
laku yang baik membantu perkembangan seseorang kerana tingkah laku ini dapat
meningkatkan semangat untuk melibatkan diri dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
Sebahagian
besar pelajar berpendapat disiplin
sekolah amat penting untuk menjamin kesejahteraan pelajar, guru dan sekolah
bahkan mereka bersetuju bahawa penerangan mengenai peraturan sekolah telah
disebarkan secara terperinci kepada pelajar. Majoriti pelajar juga berpendapat
peraturan sekolah yang sedia ada perlu diubah suai mengikut peredaran semasa
tetapi ada juga pelajar yang berpendapat peraturan yang ditetapkan di sekolah
adalah sesuai dan tidak mengongkong. Kebanyakan pelajar tidak bersetuju bahawa
membentuk disiplin secara paksaan adalah lebih
berkesan kepada pelajar sekolah kerana pelajar akan memberontak jika
mereka dwipaksa melakukan perkara yang mereka tidak suka.
Selain
itu, ramai pelajar bersetuju bahawa hanya orang yang berdisiplin sahaja
boleh berjaya dan sebab itulah pelajar
sentiasa berusaha mematuhi peraturan sekolah walaupun peraturan itu tidak rasional. Majoriti
pelajar bersetuju bahawa kesedaran diri pelajar itu sendiri lebih baik dalam
membentuk disiplin yang berkesan. Oleh kerana itu, ramai pelajar yang tidak
bersetuju memakai pakaian menutup aurat kerana terpaksa mematuhi peraturan
sekolah. Dengan wujudnya kesedaran diri sendiri berbantukan keimanan yang jitu
dalam diri pelajar dapat mendorong
mereka mematuhi disiplin yang ditetapkan dengan kerelaan diri sendiri.
Pengurusan
tingkah laku yang baik dapat membantu mengatasi dan mengurangkan kewujudan
tingkah laku yang berlaku kepada pelajar. Antara faktor yang mempengaruhi
tingkah laku pelajar ialah faktor rakan
sebaya, keluarga, agama, perkauman, teknologi dan kesedaran pelajar itu sendiri.
Faktor-faktor yang pelbagai ini boleh menjadi sokongan terhadap perubahan
tingkah laku ke arah yang lebih baik dan boleh menjadi punca kewujudan tingkah
laku bermasalah dalam kalangan pelajar. Para guru perlu memainkan peranan yang
amat penting dalam membantu pelajar membentuk tingkah laku yang baik, positif
dan dapat diterima oleh masyarakat. Ibu bapa , guru dan masyarakat juga perlu
bergabung tenaga secara bersepadu agar masalah tingkah remaja yang masih
bersekolah dapat dibentuk dari awal lagi.
Pengurusan
tingkah laku yang baik dan sistematik sangat penting untuk menangani tingkah
laku pelajar yang negatif. Faktor-faktor yang menyebabkan pelajar terpengaruh
dengan tingkah laku yang negatif perlu dikenalpasti dan seterusnya diselesaikan
dengan langkah-langkah pencegahab yang perlu diambil serius oleh setiap pihak
dan tidak hanya berharap kepada sesetenggah pihak sahaja. Hal ini kerana remaja
merupakan tunjang utama dalam pembangunan dan pendidikan Negara kita Malaysia.
No comments:
Post a Comment