RUMUSAN
Pembelajatan
Abad ke-21 ialah suatu transformasi dalam dunia pendidikan iaitu daripada
kaedah pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara konvensional seperti chalk and
talk kepada kaedah pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) yang lebih dinamik dan
kreatif dengan kandungan pembelajaran yang relevan dan sesuai dengan
perkembangan semasa. Dengan itu, semua guru perlu bersedia menerima segala
perubahan dan dapat mengurus perubahan tersebut dengan cekap dan berkesan
kerana guru merupakan "kumpulan pelaksana" yang dipertanggungjawabkan
untuk melaksanakan perubahan tersebut. Pada masa yang sama, guru perlu
menyedari bahawa dunia pendidikan kini perlu seiring dengan perkembangan zaman
agar tidak ketinggalan. Seiring dengan itu, kaedah PdPc perlu diubahsuai ke
arah perkembangan teknologi siber dan berpusatkan murid agar menarik minat
murid untuk menghayati mata pelajaran yang dipelajari sekaligus memantapkan
kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) mereka.
Apabila
disentuh pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc), guru berperanan sebagai
perancang,pengawal,pembimbing,pendorong dan penilai untuk memperkembangkan
potensi murid secara menyeluruh dan menghasilkan pencapaian murid pada tahap
optimum secara berterusan. Seterusnya, peranan murid pula adalah sebagai
pembelajar aktif untuk menguasai kemahiran dan pengetahuan serta mengamalkan
nilai positif. Maka, sesuailah sekiranya seorang guru mengamalkan Pembelajaran
Abad ke-21 di dalam bilik darjah agar kriteria SKMPg2 tercapai sekaligus
merealisasikan 6 aspirasi murid iaitu murid yang berpengetahuan, murid yang
mempunyai kemahiran berfikir, murid yang mempunyai kemahiran untuk memimpin,
murid yang mempunyai kemahiran dwibahasa, murid yang mempunyai etika dan
kerohanian dan akhir sekali murid yang
memaparkan identiti nasional.
Dasar
dan polisi sentiasa disemak serta pembaharuan pendidikan direncanakan dan
dilaksanakan bertujuan untuk memantapkan proses dan pengendalian dalam PdPc di
sekolah. Peranan guru dalam usaha melaksanakan dasar pendidikan negara dengan
berkesan ke arah melahirkan modal insan kelas pertama yang berprestasi tinggi
seiring dengan negara maju sememangnya tidak dapat dinafikan. Masyarakat
memberi harapan yang besar kepada guru untuk mendidik serta mengembangkan
potensi pelajar sejajar dengan matlamat pendidikan yang telah ditetapkan oleh
KPM. Noraini (2010), guru dianggap mempunyai kompetensi tertentu untuk
mengembangkan kemahiran, bakat, potensi dan pengetahuan pelajar dalam pelbagai
bentuk. Selain itu, pencapaian murid sentiasa menjadi ukuran kepada
keberhasilan proses pembelajaran yang dialami murid dalam bilik darjah. Hal ini
kerana PdPc yang bermakna sangat membantu murid meningkatkan minat serta
motivasi mereka untuk mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat. Bagi mencapai
aspirasi pendidikan negara, keberhasilan guru menjadi salah satu anjakan
transformasi terkini. Menurut Zamri (2012), bentuk PdPc pada abad ke-21 masih
tetap berpusatkan guru, akan tetapi guru memainkan peranan penting untuk
melibatkan murid secara aktif dalam aktiviti pembelajaran di sekolah. PdPc
menerusi kemahiran abad ke-21 sangat membantu guru dan pelajar dalam usaha
mencapai aspirasi pendidikan negara. Oleh itu, penerapan kemahiran abad ke-21 akan
dapat membantu pelajar dalam mengharungi kehidupan yang penuh dengan cabaran
globalisasi dengan lebih berkeyakinan dalam bidang pendidikan, malah dalam
bidang kerjaya. Sikap, motivasi dan pencapaian sedikit sebanyak mampu mendorong
pelajar untuk menguasai kemahiran abad ke-21 dengan lebih cepat dan mudah serta
memberi kesan dalam jangka masa yang panjang merupakan satu hasil yang
semestinya ditunggutunggu oleh negara dalam melahirkan masyarakat yang serba
boleh dalam pelbagai bidang dan mampu berdaya saing dengan negara maju. Kajian
berkaitan PdPc berasaskan kemahiran abad ke-21 dalam bidang pendidikan telah
banyak dilakukan oleh pengkaji (Masyuniza 2015), namun kajian yang menyeluruh
berkaitan sikap, motivasi, pencapaian dan kemahiran abad ke-21 dalam PdPc
Bahasa Melayu tidak banyak dilakukan.
Cabaran
yang pertama bagi para pendidik untuk menghubungkan jurang persepsi dan
ilmu antara guru
dan pelajar dalam pengajaran
dan pembelajaran . Tidak
dinafikan bahawa faktor dunia
tanpa sempadan dan
ledakan globalisasi telah
memberikan kesan yang signifikan
dalam pembangunan warga negara serta keberkesanan pelaksanaan sistem pendidikan
di Malaysia. Tempoh pendedahan yang tinggi terhadap media massa dan sosial
memberikan kesan yang negatif
terhadap pegangan nilai-nilai akhlak pelajar.
Kewujudan berbagai saluran
television, radio dan ditambah
pula jutaan laman web menjadi isu dalam pendidikan remaja khususnya remaja-remaja Muslim. Apa yang jelas terdapat hubungan yang signifikan
antara pendedahan media masa
dan sosial dengan
perkembangan sosio-psikologi
remaja. Dalam konteks Malaysia, penggunaan media sosial dalam kalangan rakyat
Malaysia adalah antara
yang tertinggi di dunia
dan dijangka akan
terus meningkat pada masa
akan datang. Kemudahan
jaringan internet dan penjualan
berbagai alat mudah alih tanpa wayar
yang murah dan
mudah didapati menyebabkan
penggunaan media sosial dalam kalangan masyarakat semakin
meningkat di negara ini.
Cabaran
seterusnya, Kewujudan media sosial
kini merupakan cabaran
baru dalam dunia
pendidikan kerana ianya telah digunakan secara amat meluas dalam
generasi muda. Media sosial yang popular
seperti Facebook, Facebook
Messenger, YouTube, Instragram,
Whatsapp, Telegram, Wechat, Google+, Linkedin, Skype, Line telah
digunakan secara meluas di negara ini. Penggunaan media sosial
menjadi semakin popular di Malaysia
menjadi satu budaya baru dengan
kewujudan alat mudah
alih tanpa wayar
seperti broadband, Streamyx,
P1 Wimax dan Unifi
semakin meluas dikalangan
masyarakat telah berkembang
kepada peningkatan pengguna di negara ini. Hasil daripada
perkembangan dan kemajuan
teknologi dan kemudahan
asas yang sempurna, impak budaya
media baru bukan sahaja dirasai oleh remaja di kawasan bandar sahaja, malah
ianya turut melibatkan
cara dan budaya
golongan remaja di
kawasan luar bandar (Ab.
Halim 2015).
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment