RUMUSAN
Setiap bakal
guru perlu lah membuat persediaan dari segala sudut sebelum melangkahke alam
persekolahan. Persediaan yang
rapi membolehkan guru
menghadapi segalakemungkinan
yang akan berlaku ketika proses pembelajaran dijalankan. Pembelajaran
akanberjalan dengan lancar, menarik dan berkesan sekiranya guru menggunakan
pelbagai kaedahyang bersesuaian dengan isi pelajaran dan kemahiran yang akan
dicapai oleh murid. Guruperlu tahu untuk menyampaikan kandungan pelajaran
berbentuk teori dan amali. Guru perlu sentiasa mengubahsuai strategi mengikut
jangkaan keberkesanan penggunaan sesuatu kaedah. Guru yang berhasrat untuk
menjadikan pengajarannya efektif, seharusnya membuat kajianatau penyelidikan
mengenai kaedah yang paling sesuai untuk sesuatu isi pelajaran, topik atau
kemahiran. Murid lebih tertarik kepada kaedah yang kemaskini dan menggunakan
peralatanelektronik seperti komputer, internet, powerpoint, dan video. Walau
bagaimanapun, guru yang bijak menggunakan gaya tingkah laku dan intonasisuara,
bercerita, memek muka humor, akan tetap menarik minat pembelajaran dan
muridmengikuti pengajaran secara efektif.
Guru
efektif sentiasa berfikir dan merancang aktivitipenglibatan murid-murid
dalam pengajaran. Kemahiran
berkomunikasi dan interaksi
kependidikan pelbagai hala
guru-murid, murid-murid, dan
murid-guru menjadi teraskeberkesanan pengajaran dan
pembelajaran. Murid akan merasa pendapat dan kehadirannyadiperlukan serta
dihargai. Murid-murid perlu mengenali di antara satu sama lain, saling
berinterkasi dan menggunakan panggilan baik-baik. Semasa menyampaikan
pengajaran guruseharusnya mempunyai pemikiran positif dan bersangka-suka
terhadap murid agar ilmu yang disampaikan diterima dengan hati terbuka, ikhlas,
telus, tulus, berminda ceria dan humur. Memandang terus dan telus terhadap
individu murid dan melihatnya dengan penuh empati. Guru seharusnya berkemahiran
mengemukakan pelbagai jenis soalan dengan tujuantertentu berasaskan
konsep penyoalan. Di
antara tujuan penyoalan
ialah mendapatkanmaklumat,
menguji kefahaman, menimbulkan kepekaan, menarik perhatian,
membayangkanjawapan, dan mengukuhkan pemahaman. Keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran amatberkait rapat dengan pengurusan bilik darjah yang berdisiplin,
susunan meja dan kerusi yangsuasana
belajar, persekitaran harmoni
keilmuan, dan keceriaan
wajah ilmuan. Lantaransedemikian akan membolehkan guru
melaksanakan perancangan pengajaran dengan berkesan dan pencapaian pembelajaran
maksimum.
Bilik darjah merupakan medan peranan,
tanggungjawab dan amanah seseorang gurudalam
melaksanakan akauntabiliti profesionnya. Seseorang
guru dikategorikan sebagaiefektif apabila pengajaran yang
disampaikan mendatangkan kesan positif di kalingan pelajar.Tahap efektif guru
lazimnya dikaitkan dengan tahap pencapaian pelajar sama ada dalamperolehan pengetahuan, kemahiran,
pengalaman dan apresiasi.
Semua ini menjadi
keyperformance index terhadap
keterampilan guru dan
guru efektif. Guru
berkebolehanmenjangkau
perlakuan yang akan
berlaku semasa pengajaran,
berjenaka deduktif, dan menggunakan kehadirannya dalam bilik
darjah dengan terbaik dan sepenuh kebaikan.
Alam
belajar dapat dibahagikan kepada tiga aspek iaitu Aspek Fizikal, Aspek
Psikososial, dan Aspek Komuniti Pembelajaran. Komuniti pembelajaran boleh
diertikan sebagai kumpulan manusia yang saling berkongsi, bertindak secara
koperatif, dan kolaboratif, mempunyai matlamat yang dikongsi sama serta saling
membantu dalam proses belajar. Pengalaman belajar dalam bentuk kokmuniti
pembelajaran merupakan satu pengalaman pembelajaran yang bermakna, wajar dan
semula jadi. Komuniti pembelajaran membina kesedaran bekerjasama, memudahkan
proses mengingat dan memberikan rasa berjaya. Pembelajaran dalam bentuk
komuniti pembelajaran sesuai dengan cara semula jadi manusia belajar dan sesuai
juga dengan keadaan sebenar dunia. komuniti pembelajaran juga boleh dirujuk
kepada perentasan kurikulum yang dipelajari secara hubungkait atau bersepadu,
bukannya secara terpisah. Sekolah atau bilik darjah sebagai satu komuniti
pembelajaran boleh disamakan dengan satu keluarga yang rapat, satu bentuk
kejiranan yang sepakat atau satu kumpulan yang jelekit dalam aspek hubungan sesama
ahli, semangat kekitaan, saling menghormati, saling membantu serta menyokong.
Komuniti pembelajaran merupakan sekumpulan manusia yang berkongsi nilai dan
kepercayaan dan secara aktif belajar bersama-sama serta saling belajar daripada
individu lain.
Aspek
Psikologi dan hubungan sosial kanak-kanak juga besar pengaruhnya ke atas
pembelajaran kanak-kanak. Anak-anak yang membesar dalam keluarga yang mesra dan
penuh kasih sayang, mendapat perhatian dan layanan yang baik akan berkembang
dengan lebih positif. Perasaan selamat, diterima, dihargai dan seumpanya
menjadikan individu berkeupayaan belajar dengan berkesan. Persekitaran sekolah
dan bilik darjah yang mengutamakan hubungan, layanan, pemenuhan keperluan dan
perkongsian dalam pelbagai aspek akan membentuk persekitaran pembelajaran
merangsangkan. Persekitaran bilik darjah dalam aspek Psikososial lebih dikenali
sebagai iklim bilik darjah. Iklim bilik darjah yang sihat mengamalkan hubungan
sesama murid, hubungan guru dengan murid, semangat bekerjasama, tolong-menolong,
toleransi, berbaik sangka, penerimaan, penghargaan dan rasa selamat. Guru
memainkan peranan yang amat penting dalam menentukan iklim bilik darjah yang
sihat. Kepimpinan dan keupayaan guru untuk menguruskan hbungan dalam bilik
darjah, penyediaan rutin bilik darjah, pelaksanaan peraturan bilik darjah
secara adil serta bahasa dan bentuk komunikasi dan interaksi yang diamalkan
membawa kepada pewujudan persekitaran psikososial yang membantu pembelajaran.
Persekitaran
fizikal bilik darjah dan sekolah boleh dirujuk kepada lokasi sekolah, kemudahan
dan kelengkapan sekolah serta bilik darjah, bahan bantu belajar, susun atur
meja kerusi, paparan termasuk pengudaraan, kedudukan bilik darjah dan yang
seumpanya. Bilik darjah yang terletak dekat dengan bilik guru akan memberi
pengaruh yang berbeza berbanding bilik darjah yang tersorok kedudukannya. Susun
atur meja dan kerusi dalam bilik darjah juga akam memberi pengaruh yang
berbeza. Jadi, persekitaran fizikal yang terancang dan selamat memberikan
perngaruh yang optimum kepada pembelajaran kanak-kanak.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment