RUMUSAN
Dalam topik ini pengurusan
murid merupakan satu agenda penting dalam sebuah
institusi pendidikan. Pengurusan murid
yang efektif mampu
memberikan impak yang mendalam terhadap personaliti murid
seperti tingkah laku, kemahiran berfikir, kecerdasan kognitif, intrapersonal
dan interpersonal. Kaedah
pemulihan dan pengayaan diguna pakai bergantung kepada masalah seseorang murid
itu.
Pemulihan merupakan tindakan yang
dijalankan untuk membantu murid – murid yang mengalami kesukaran dalam menguasai 3M iaitu membaca, menulis dan
mengira. Tujuannya adalah untuk membaiki kelemahan pelajar dalam pembelajaran.
Matlamat utama adalah untuk membantu pelajar yang mempunyai masalah dalam
pembelajaran dalam menguasai kemahiran tertentu, membetulkan sikap negatif
pelajar serta mengembangkan keyakinan diri pelajar dan sikap positif pelajar
dalam pembelajaran.
Pengayaan
merupakan aktiviti tambahan kepada aktiviti asas dalam pembelajaran yang
dilakukan sama ada semasa sesi persekolahan atau di luar waktu persekolahan. Program
pengayaan merupakan satu program yang bertujuan memenuhi keperluan
pelajar-pelajar khas atau berlainan upaya. Program pengayaan merupakan satu
kaedah pembelajaran yang memerlukan tahap pemikiran yang agak tinggi serta
memerlukan kreativiti dalam sesuatu subjek dan memberi peluang kepada pelajar
untuk meneroka sesuatu dengan lebih mendalam.
Kecerdasan
murid dapat dipertingkatkan melalui peluang pendidikan seperti menyediakan persekitaran banyak
dengan bahan dan
aktiviti yang menyeronokkan. Terdapat sebanyak 9 jenis
kecerdasan pelbagai antaranya ialah verbal (linguistik), logik (matematik),
visual (ruang), kinestetik, muzik, interpersonal, intrapersonal, naturalis dan
yang terkini ialah spiritual. Orang yang lebih berkemahiran dalam bidang
linguistik selalunya adalah mereka yang gemar menulis dan membaca. Orang yang
lebih berkemahiran dalam menggunakan logik pula seringkali dikaitkan dengan
matapelajaran atau sesuatu yang berkaitan dengan aktiviti yang melibatkan
pengiraan seperti matematik. Ruang disini bermaksud dari segi visual dimana
orang yang berkelebihan dalam bidang ini selalunya merupakan seorang yang
artistik dan mampu menggambarkan perasaan mereka melalui lukisan atau dalam
sesuatu rupa bentuk layak seorang pelukis misalnya. Golongan kinestik pula lebih mahir dalam mengawal dan membentuk
pergerakan mereka seperti penari. Golongan pemikiran adalah lebih tertumpu
kepada muzik kerana mereka mempunyai tahap sensitiviti yang tinggi terhadap
bunyi dan mampu menghasilkan muzik dengan baik. Mereka yang mempunyai
kecerdasan interpersonal mampu menjadi penasihat kepada orang lain. Mereka juga
merupakan seorang pendengar yang baik. Orang yang mempunyai kecerdasan
intrapersonal pula lebih memilih untuk bersendirian berbanding berada dalam
satu-satu kelompok manusia dan berkomunikasi antara satu sama lain. Akhir
sekali golongan spiritual yang mana mereka mempunyai kelebihan-kelebihan
tertentu yang sangat jarang dimiliki oleh orang lain seperti mengetahui perkara-perkara
mistik dan berunsurkan ‘dalaman’ atau batin.
Murid
berkeperluan khas boleh ditakrifkan sebagai golongan murid istimewa yang kurang
berupaya (disabled), murid pintar cerdas (gifted), murid berisiko (at risk) dan
murid bermasalah dari segi pembelajaran dan tingkah laku. Mereka inilah yang
ditempatkan dibawah program pendidikan khas. Guru-guru yang mengajar para
pelajar ini juga akan dipastikan terlatih dan mampu menangani isu yang mungkin
timbul semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Kesimpulannya, pelajar yang pelbagai upaya harus diberi tumpuan yang tinggi selain
daripada memberikan perhatian yang secukupnya.
guru-guru hendaklah memainkan peranan yang sangat penting dalam mengawal
emosi pelajar pelbagai upaya. Seorang guru juga perlu memiliki tahap kesabaran
yang sangat tinggi untuk mendidik pelajar.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment