BAB 9: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID







RUMUSAN


Pengurusan didefinisikan sebagai satu proses sosial yang dibentuk  dan disusun bagi mewujudkan kerjasama antara ahli – ahli dalam organisasi untuk mencapai objektif yang ditetapkan. Menurut kamus dewan, penasihatan ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, meyusulkan, mengesyorkan ataupun menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal. Manakala murid pula merujuk kepada anak orang atau anak yang sedang belajar atau berguru. Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut Davis (1981) kaunseling merupakan perbincangan mengenai masalah, biasanya berbentuk emosional antara kaunselor dengan klien agar klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik.

Konsep pengurusan penasihatan murid terbahagi kepada tiga iaitu bimbingan, penasihatan  dan juga monitoring. Bimbingan merupakan proses  membantu individu membuat keputusan yang akan memberi kesan kepada kehidupan mereka. Penasihatan merupakan strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. Manakala monitoring adalah proses memberi bimbingan, sokongan dan bantuan secara professional dalam menghadapi krisis hidup dan pembangunan diri individu. Proses ini melibatkan mentor dan mentee.

Terdapat beberapa prinsip penasihatan pelajar. Antaranya ialah tangungjawab bersama. Tanggung jawab bersama merupakan tanggungjawab bersama sama ada antara pembimbing dengan murid ataupun pembimbing dengan ibu bapa. Selain itu, kaunselor yang bertauliah. Kaunselor bertauliah lebih arif mengenai cara pengendalian dan penyelesaian masalah – masalah yang dihadapi remaja. Peluang perkhidmatan juga merupakan salah satu prinsip penasihatan murid. Peluang perkhidmatan tanpa mengira kaum, status, latar belakang, agama dab juga kepercayaan pelajar. Akhir sekali merancang tindakan susulan. Prinsip ini memastikan masalah yang diatasi dan dibendung dengan sebaik mungkin dan berkesan.



Kesan sekiranya sekolah tidak melaksanakan pengurusan penasihatan murid ialah
berlakunya masalah disiplin dan kemerosotan dari segi akademik di sekolah. Selain itu, ia dapat mewujudkan bertambahlah masyarakat yang tidak bermoral, gejala yang tidak sihat berleluasa dan negara yang tidak maju kerana masa yang dihabiskan oleh pelajar di sekolah tidak membantu mereka untuk mengubah masalah disiplin mereka ataupun membantu mereka untuk lebih berjaya dalam pelajaran dan dunia luar juga. Sekiranya tiada penasihatan murid dan aktiviti tidak berfaedah banyak dijalankan di sekolah tanpa dihiraukan oleh guru, secara tidak langsung sekolah tersebut akan dipandang serong oleh masyarakat di sekitarnya.

Kesimpulannya, penasihatan bertujuan untuk membantu pelajar memahami diri supaya dapat menjadi orang yang mampu mengarah diri sendiri. Di samping itu, bantuan daripada kaunselor dan guru juga amat penting kerana di sekolah pelajar banyak mengambil tindakan yang menentukan masa depan mereka. Bukan ini sahaja, suasana pembelajaran sekolah boleh meninggalkan kesan secara positif apabila semua pihak termasuk guru, kaunselor, pentadbir dan pelajar bekerjasama. Apa yang penting adalah setiap guru menghayati etika-etika sebagai pembimbing dan penasihat di dalam melaksanakan tugas mereka sepenuhnya sebagai seorang pendidik.

RUJUKAN



No comments:

Post a Comment