TOPIK 3: ORGANISASI DAN KEPIMPINAN













RUMUSAN

Kepimpinan merupakan keupayaan untuk memimpin yang merangkumi kebolehan, pencapaian, dan kejayaan pemimpin.Kepimpinan juga melibatkan suatu bentuk interaksi antara pemimpin dan orang yang dipimpin.Kepimpinan dan organisasi di sekolah dipengaruhi oleh gaya kepimpinan, organisasi sekolah dan kepimpinan di peringkat sekolah serta kepimpinan guru.
Gaya kepimpinan terbagai kepada gaya kepimpinan autokratik, demokratik, laissez-faire, dankontigensi. Gaya kepimpinan demokratik ialah gaya kepimpinan yang sememangnya digunakan oleh setiap pemimpin di sekolah kerana gaya kepimpinan ini memiliki ciri yang lebih liberal, menerima pendapat orang lain dan segala keputusan dicapai bersama. Gaya kepimpinan ini menunjukkan pemimpin melahirkan suatu hubungan yang baik diantara pemimpin sekolah dan guru-guru. Gaya kepimpinan autokratik pula merupakan gaya kepimpinan yang tidak seharusnya diterapkan dalam kepimpinan sekolah kerana memiliki bentuk hubungan sehala antara pemimpin dan yang dipimpin. Perkara ini telah memberikan ketidakselesaan kepada orang yang dipimpin dalam mereka melaksanakan tugas mereka. Gaya kepimpinan kontigensi ialah gaya kepimpinan yang disesuaikan mengikut keperluan dan gaya kepimpinan laissez-faire pula lebih kepada memberikan kebebasan kepada orang yang dipimpin.
Setiap sekolah memiliki struktur organisasi yang mana setiap struktur tersebut memiliki bidang tugas masing-masing.Kepimpinan peringkat sekolah pula menunjukkan bahawa pemimpin sekolah ialah pengetua yang bertanggungjawab dalam merancang dan menyelia pengurusan kurikulum.Kemudian, dibantu oleh Penolong Kanan Pentadbiran, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM), Penolong Kanan Ko-Kurikulumdan Guru kanan bidang serta guru-guru di sekolah. Setiap barisan kepimpinan sekolah ini memiliki tugas-tugas yang telah ditetapkan.
Haris dan Muijs (2005) menyatakan bahawa terdapat dua konsep utama dalam membentuk ciri-ciri kepimpinan guru antaranya ialah guru tidak hanya bertanggungjawab dan memainkan peranannya hanya dalam batasan ruang lingkup bilik darjah tetapi juga berperanan membimbingp elajar ke arah matlamat yang hendak mereka capai.Guru juga hendaklah memimpin dan membantu plajar untuk membuat keputusan, memperkasakan kecerdasan emosi pelajar dan sentiasa mengamalkan komunikasi yang berkesan dengan pelajar.
Secara kesimpulannya, dalamse buah struktur organisasi sekolah, kepimpinan pada peringkat sekolah dan kepimpinan guru hendaklah sentiasa dilaksanakan dengan berkesan dengan mengamalkan gaya kepimpinan yang sesuai iaitu gaya kepimpinan demokratik.


Bibliography


Dr. Norasmah Othaman, K. M. (17 september). kepimpinan pendidikan dan pengurusan pendidikan. cabaran kepada guru dan pengetua .
Somasundaram, a. (2016). kepimpinan beretika guru besa, kesejahteraan ogaranisasi dan pengupayaan guru di sekolah jenis kebangsaan Tamil. 191.





No comments:

Post a Comment