RUMUSAN
Sudah
menjadi fitrah setiap manusia yang cinta akan sesuatu yang cantik, bersih
danceria. Begitulah juga dengan pelajar-pelajar sekolah yang memerlukan
persekitaran sekolahyang baik bagi merangsang pembentukan jiwa yang tenang dan
aman dalam menimba ilmupengetahuan. Jadi tidak hairanlah mengapa pihak
pengurusan sekolah amat menekankanaspek iklim dan persekitaran sekolah yang
baik. Mana mungkin pelajar dapat belajar dengantenteram sekiranya persekitaran
sekolahnya kucar kacir, kotor, berbau dan bising.
Sekolah
bermaksud tempat untuk belajar dan mengajar, tempat menerima dan memberi
pelajaran. Sekolah juga sering dikenali sebagai pusat penyebaran ilmu untuk
mendidik anak. Pada mulanya fungsi sekolah itu terbatas pada beberapa kecekapan
(membaca, menulis dan berhitung), tetapi kerana kemajuan dalam ilmu pengetahuan
dan teknologi menyebabkan sekolah lebih canggih dan sekolah dapat memberikan
pendidikan yang seiring dengan perkembangan masyarakat.
Persekitaran
membawa maksud kawasan disekeliling suatu tempat. Persekitaran sekolah merujuk
kepada suasana dalam sekolah dan masyarakat yang tinggal berhampiran dengan
sesebuah sekolah. Persekitaran sekolah sangat mempengaruhi perkembangan pelajar
di sekolah. Persekitaran fizikal di sekolah merujuk kepada kemudahan dan peralatan
yang dibekalkan di sekolah. Contohnya reka bentuk bilik darjah (pencahayaan dan
pengudaraan), kebersihan bilik darjah dan sekeliling sekolah, susunan perabot,
papan tulis, sumber bahan pembelajaran, bilik air, perpustakaan dan sebagainya.
Suasana fizikal bilik darjah yang kondusif adalah penting untuk meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
Pada
kebiasaanya, sebuah sekolah yang iklimnya dianggap positif mempunyai ciri-ciri
fizikal sekolah yang bersih dan menarik, hubungan sosial yang baik antara semua
warga sekolah serta suasana kerja yang produktif. Manakala iklim negatif atau
tertutup lazimnyamempunyai keadaan sekolah yang kucar-kacir, kurang selamat,
tidak tenteram dan teratur,malah sering menghadapi konflik dan masalah
disiplin. Pada amnya, iklim dan persekitaran sekolah akan membawa pengaruh yang
penting terhadap pembentukan tingkah laku, imej mental, aspirasi dan interaksi
sosial bagi anggota-anggota di dalamnya (Abdullah Sani bin Yahya, 2014). Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa
sekolah yang berpencapaiaan tinggi mempunyai tahap keceriaan yang lebih baik berbanding
sekolah yang persekitarannya kurang ceria. Oleh hal yang demikian, suasana dan
iklim sekolah adalah amat penting dalam membantu pelajar untuk belajar dengan
tenteram dan selesa. Selain itu, apabila kawasan persekitaran sekolah yang
cantik dan ceria, pelajar tidakakan jemu untuk hadir ke sekolah lagi kerana
merasa bahagia berada di kawasan sekolah. Hal ini bukan sahaja dapat
mengelakkan masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar malahmasalah
disiplin pelajar dapat dikurangkan kerana emosi pelajar tidak terganggu. Dalam
masa yang sama, sesebuah sekolah yang cantik dan menarik pasti akan mendapat
pujian daripada pelbagai pihak terutamanya ibu bapa pelajar yang menghantar
anak-anak mereka ke sekolah. Mereka akan bertambah yakin dengan pihak
pentadbiran sekolah yang mampu mewujudkan suasana sekolah yang kondusif bagi
membantu proses pembelajaran anak-anak mereka.Tetapi tidak
dinafikan terdapat halangan-halangan tertentu
dalam merealisasikan hasrat tersebut.
Salah satu
halangan terhadap melaksanakan sesuatu
projek keceriaanbiasanya timbul
daripada masalah kewangan. Dalam hal ini, semua pihak patut bekerjasama termasuklah,
pengetua, guru-guru, staf-staf sekolah, para pelajar dan pihak Persatuan
IbuBapa dan Guru (PIBG). Pihak sekolah
perlu berusaha mencari penaja, pelajar pula bolehmenjalankan kutipan derma
melalui program-program tertentu, guru-guru pula membantupara pelajar
menjalankan program-program amal. Sekiranya iklim dan persekitaran
sekolahdalam keadaan yang
bersih dan ceria,
sudah pasti motivasi
dan prestasi pelajar
dapatditingkatkan ke tahap yang optimum seterusnya mewujudkan budaya sekolah
yang positif.
Persekitaran sekolah boleh
ditakrifkan sebagai set ciri dalaman yang membezakan satu sekolah dengan
sekolah lain, dan mempengaruhi tingkah laku ahli-ahlinya, iaitu kakitangan dan
pelajar. Persekitaran sekolah adalah lebih luas dan tidak terhad kepada bilik
darjah. Iklim bilik darjah terbatas kepada hubungan antara pelajar dan pelajar
dan antara pelajar dan guru dalam sempadan bilik. Jarzabkowski (2012)
menyatakan bahawa persekitaran sekolah bermakna semua keadaan, sumber dan
aktiviti saling bersepadu secara langsung atau tidak langsung yang memberi
kesan kepada fungsi sekolah. Persekitaran sekolah merujuk kepada persekitaran
fizikal dan iklim psikososial boleh menetapkan peringkat persepsi positif guru
dan pelajar terhadap sekolah.
Odogwu et al. (2011) Menyatakan
bahawa persekitaran sekolah sebagai persekitaran sosial (hubungan guru-pelajar,
hubungan dengan guruguru lain dan pengetua sekolah), persekitaran afektif
(kesejawatan, kesaksamaan gender, rasa keberkesanan guru dan kebebasan kakitangan)
dan persekitaran akademik (pembangunan profesional guru, sumber dan peralatan
serta tekanan kerja). Tableman (2014) telah mengenal pasti empat aspek
persekitaran sekolah, iaitu persekitaran fizikal yang mesra dan kondusif untuk
pembelajaran, persekitaran sosial yang menggalakkan komunikasi dan interaksi,
persekitaran yang berkesan yang menggalakkan rasa kekitaan dan harga diri, dan
persekitaran akademik yang menggalakkan pembelajaran dan memenuhi diri.
No comments:
Post a Comment